Jak vybrat plavecké packy?

Plavecké packy jsou skvělým pomocníkem pro zpestření tréninkuzlepšení techniky a posílení horních svalových partií. Pacek je však více druhů, podívejte se, po kterých sáhnout na první tempa, a po kterých jako zkušený plavec. Jaké jsou typy a v čem se liší?

 

Typy plaveckých pacek

Klíčem výběru je, co s nimi chcete na bazénu dělat a k čemu je potřebujete. Je cílem posílit záběr? Zlepšit cit k vodě nebo jenom zpestřit trénink? Plavecké packy mohou být klasické odporové, prstové, antipacky či plavecké rukavice. Packy se běžně používají na všechny plavecké způsoby - motýl, znak, prsa i kraul.

 

 

Jakou velikost plaveckých pacek zvolit?

Velikost plavecké packy určuje velikost odporu neboli čím větší je packa tím větší bude odpor a tím větší úsilí bude vynaloženo pro pohyb ve vodě. Packy s otvory pomáhají nejen snižovat odpor vody, ale také zlepšují cit s vodou, kdy voda packu lépe obtéká. Pro začátečníky co se s packami teprve seznamují doporučujeme packy s hodně otvory a velikostně maximálně do 10% větší než je vaše dlaň. Záběr posílíte, ale zároveň nijak neublížíte technice ani sobě. Zkušenější plavci volí packy klidně větší. Velikost pacek tedy volíme dle úrovně a zkušenosti plavce.

 

Odporové plavecké packy pro začátečníky

Odporové packy jsou nejznámější a nejpoužívanější. Rozdíly jsou ve velikosti, tvaru a způsobu uchycení k ruce. Jejich využití a doporučení je vždy popsáno u konkrétních pacek. Úkol odporových pacek je především posílení horních končetin. Začínající plavci by si měli vybírat odporové packy, které jsou více profilované, mají více otvorů propouštějících vodu a jsou menší. Packy u začátečníků by neměly přesahovat dlaň o cca 10 %. Tyto packy mají menší odpor, méně zatěžují klouby a vyžadují menší sílu. Velmi oblíbené odporové packy pro začátečníky jsou cenově dostupné Mad Wave Paddle nebo od BornToSwim Aqua Tech.

 

Odporové plavecké packy pro pokročilé

Už nějaký čas plavete a packy pro vás nejsou úplnou novinkou? Cítíte, že byste se měli posunout zase o level výš? V tom případě se už můžete podívat po nějakých s větší záběrovou plochou a po rovnějších packách. Můžeme zvolit taky nějaké, které mají více možností uvázání gumiček, ty nechat pouze na prstech a tím případně ještě zvýšit obtížnost. Můžete hledat mezi modely Arena Vortex, Michael Phelps Strength Paddle nebo Tyr Catalyst Stroke Training Paddles. Protože už jste na packy zvyklí a plavete často, můžete je do tréninku zařazovat mnohem častěji i na delší série. Jen je potřeba dávat pozor na přetížení ramen.
 
 
Plavecké odporové packy

 

Finger Paddles (prstové packy)

Prstové packy jsou menší velikosti, nasazují se pouze na prsty ruky a jsou navrženy především pro tzv. sculling neboli pro cvičení na rozvoj citu k voděPrstové packy jsou velmi vhodné pro začátečníky, protože svou velikostí a tvarem nemají velké silové nároky. Prstové packy se mohou používat pro všechny plavecké způsoby - motýl, znak, prsa i kraul. Velmi oblíbeným modelem prstových pacek jsou Speedo finger paddle.

 

Typy úvazu plaveckých odporových pacek

Ne každý typ pacek vám dovolí různé možnosti úvazu pásku, ale pokud už to půjde, můžete si vyzkoušet jaký úvaz pro vás bude nejpohodlnější. U pacek se možnosti úvazu liší, pokud vás zajímají různé možnosti, jak si packy uvázat, tak vyzkoušejte našich pár tipů.

Možnosti úvazu pásku u plaveckých pacek

 

Antipaddle (antipacky)

Na rozdíl od tradičních plaveckých pacek, tyto antipacky od MadWave snižují odpor ruky ve vodě. Napomáhají zlepšit techniku záběrů. Při používání ruka hledá optimální polohu pro záběr a packy nutí více používat záběr předloktí. Antipacky mají zakřivený povrch, někdy do špičky. Tyto packy nejsou často používané a při tréninku se obvykle využívají jen po krátkou dobu

 

Plavecké neoprénové rukavice

Aqua gloves neboli plavecké rukavice se používají především pro aqua aerobic. Pro plavání jsou v menší míře vhodné také, ale jsou méně obvyklé. Rukavice jsou z měkkého neoprenu a mezi prsty vytváří plavecké blány, které zvyšují odpor ruky ve vodě. 

 

Jak často používat plavecké packy?

Nejdůležitější je si na packy zvyknout, naučit se vnímat záběr a používat více síly v záběru. Rozhodně by plavání s packami nemělo zabrat víc než 20 % celého tréninku. Protože je to něco nového a namáhavějšího, bylo by dobré zařadit na konci tréninku dlouhé vyplavání. Začátečníci by měli začínat u menších odporových pacek s otvory a poté postupně přecházet k větším packám s větším odporem (když je cílem zvyšovat odpor). 

 

TIP na závěr:

Pro zvýšení intenzity doporučujeme kombinaci s plaveckým piškotem, který se dává mezi nohy, zabraňuje kopu a tím se práce rukou ještě zvýší.



Všechny kategorie

Přijďte navštívit naše prodejny

Praha

Vladivostocká 1460
Praha 10 - Vršovice
Zobrazit na mapě

Brno

Palackého třída 27
Brno
Zobrazit na mapě

Plzeň

nám. Generála Píky 2025/1
Plzeň
Zobrazit na mapě